Menu
De ouderenzorg staat voor grote uitdagingen. Met een veranderende zorgvraag, een toenemend personeelstekort en een hoog verloop is het voor zorginstellingen belangrijker dan ooit om medewerkers te behouden en te ondersteunen in hun ontwikkeling. QuaRijn, een organisatie voor ouderenzorg, heeft hiervoor de kracht van de TMA Methode ingezet.
QuaRijn biedt een breed scala aan ouderenzorgdiensten, van woonzorglocaties en wijkverpleging tot ontmoetingscentra en revalidatie. Door de vergrijzing en een afname van nieuwe instroom in de zorgopleidingen groeit de noodzaak om anders naar talent en personeelsbehoud te kijken. Steeds vaker wordt een beroep gedaan op zij-instromers, en het is cruciaal om hun talenten en kwaliteiten optimaal in te zetten.
"We willen dat mensen zich goed voelen in hun werk, zich kunnen ontwikkelen en binnen de organisatie hun plek vinden, in plaats van dat ze gaan kijken bij andere zorginstellingen." – QuaRijn
Met de inzet van TMA kijkt QuaRijn niet alleen naar functie-eisen, maar vooral naar wat medewerkers drijft en waar hun talenten liggen. Dit helpt medewerkers om een passende rol binnen de organisatie te vinden, in plaats van dat zij de organisatie verlaten. Een belangrijk onderdeel hiervan is de vraag: "Zit je op je plek?'
Wanneer medewerkers aangeven dat hun huidige functie of locatie niet goed bij hen past, helpt QuaRijn hen met de talentenanalyse en ontwikkelgesprekken om een betere match binnen de organisatie te vinden. Dit voorkomt uitval en verloop en zorgt ervoor dat medewerkers gemotiveerd en gezond blijven werken.
De impact van de TMA Methode is voelbaar in alle lagen van QuaRijn. Van directie tot zorgteams op de werkvloer wordt de TMA taal actief gebruikt, en er worden teamworkshops georganiseerd. Hierdoor is talentgericht werken een vast onderdeel geworden van de organisatiecultuur.
"We hebben ervoor gezorgd dat de TMA taal door de hele organisatie verweven is, zodat iedereen – van management tot medewerkers – dezelfde taal spreekt als het gaat om talent en ontwikkeling." – QuaRijn
Dankzij de samenwerking met TMA kan QuaRijn medewerkers beter ondersteunen, hun werkplezier vergroten en het personeelsverloop verminderen. Door talenten centraal te stellen, bouwt QuaRijn aan een toekomstbestendige ouderenzorg waar medewerkers zich gewaardeerd en verbonden voelen.
ST. ANTONIUS ZIEKENHUIS en TMA
‘We zien nu hoe gezond het is om meer te investeren in elkaar’
TMA bij WIJeindhoven
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers elkaar de juiste spiegel voorhouden?
Performance management met TMA brengt Isala naar een hoger plan.
Isala biedt topklinische- en basiszorg. Om de kwaliteit van zorg voortdurend te verbeteren is de cyclus van evalueren, functioneren en beoordelen, als start van performance management, ingezet. Het begint zodra iemand in dienst komt.
Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en laat je inspireren door de TMA maand Update.