Een papiertje én een portie zelfkennis

Summa College

Een diploma zegt iets over de kennis die iemand heeft vergaard, maar is het ook de heilige graal? Wat heb je aan je papiertje als de arbeidsmarkt rap verandert en het nodig is om verder te kijken? Inzicht hebben in je talenten vinden ze op het Summa College daarom minstens zo belangrijk en nuttig voor de toekomst van studenten én docenten. 

Kwispelende staart

“Het hele onderwijs is gebouwd op het idee: waar schiet het tekort en wat moet beter? Ofwel: hoe ga je van een onvoldoende naar een voldoende? Wij kijken liever naar hoe je van een 8 een 9 maakt.” Een mindshift, noemt Robin Bosman - docent, coach, trainer en inspirator voor het Talentdenken bij het Summa College - dat. Die andere manier van denken heeft zich de laatste jaren als een olievlek over zijn werkplek verspreid.

In de strategie voor 2030 staat het werkgeluk van medewerkers en studenten centraal. “Het talentklimaat is een van de drie onderdelen waarmee we dat doel willen bereiken”, legt Robin uit. “We willen dat mensen zich bewust zijn van hun talenten en dat er talentmobiliteit ontstaat. Bij een hond weet je dat-ie gelukkig is als de staart gaat kwispelen. Bij mensen is het lastiger te zien waar ze energie van krijgen. Daarom zetten we de TMA Methode in.”

Bij studenten wordt het ingezet bij loopbaanbegeleiding, zorggesprekken, heroriëntatie en de keuzedelen in het mbo. “Inzicht in je talenten kan je helpen bij het maken van keuzes, ook voor de toekomst. De studenten die wij opleiden, werken tot hun 70e en ontwikkelen zich hun leven lang. Dan is het belangrijk dat ze weten wat ze in huis hebben.”

Niet meer álles

Voor docenten is dat inzicht net zo waardevol. “Ze staan 70 procent van de tijd voor de klas en in die overige 30 procent doen ze taken waarover je het gesprek met ze kunt aangaan. Wie voert welke taken uit binnen het team en wie krijgt waar energie van? Op het moment dat je gaat differentiëren, hoef je niet meer álles te kunnen. Je hoeft alleen maar de juiste balans te vinden, dan werken medewerkers fijner samen.”

Robin heeft al zo’n veertig teams begeleid. “Eerst een analyse, dan een teamsessie en nu zitten we in de fase dat teams een vervolgsessie aanvragen. Om te zorgen dat het gedachtegoed in een team blijft, leid ik mensen op tot TMA Professional. We hebben een Talent Community waarin de TMA Professionals vier keer per jaar bij elkaar komen voor een inspiratiesessie. Ook geven we teamleiders de training ‘Leidinggeven aan talent’. Zo blijven we mensen meenemen in het talentverhaal.”

Docent al rolmodel

“De inzichten vanuit TMA Research zijn voor ons ook heel waardevol”, vertelt Robin. “We weten daardoor beter wat de behoeften zijn van onze docenten en daarmee houden we ook rekening. Ik geloof echt in de docent als rolmodel. Het inspireert als je ziet dat degene die voor de klas staat energie krijgt van zijn werk.”

Bij het Summa College moet het talentdenken onderdeel zijn van het onderwijs. “Zodat een docent weet dat het gedrag wat iemand laat zien anders kan zijn dan het voorkeursgedrag en daarover een gesprek kan aangaan. En zodat studenten leren welke mensen ze om zich heen moeten verzamelen en in welke context ze het beste werken. Een diploma halen, blijft nodig. Als ze daarnaast ook maar weten waarvan hun staart gaat kwispelen!”

Waar ben je naar op zoek?

Geen resultaten gevonden.