Hemink Groep: Geen woorden maar daden

Werkgeluk creëren is al 65 jaar een doel bij Hemink Groep. Maar hoe zorg je ervoor dat je daar oog voor blijft houden als je organisatie enorm groeit? Hoe zorg je ervoor dat het thema niet alleen in woorden bestaat, maar ook in daden? Debora Citgez, directeur Klant en Markt: “Wanneer je als organisatie roept dat een van je kernwaarden is dat je mensen centraal staan, moet je daar ook naar leven.”

Energie of ergernis

Een organisatie met een aanpakkerscultuur, no-nonsense en flexibel, met medewerkers die initiatieven waarderen, een creatieve blik hebben, elkaar helpen waar nodig en successen vieren. Zo omschrijft Debora Hemink Groep, de innovatieve dienstverlener op het gebied van vastgoedonderhoud, verbetering en afbouw. Ze werkt er al vijftien jaar en begon als commercieel medewerker. “We waren toen heel klein vergeleken met nu; de omzet is verviervoudigd en er zijn intussen veel meer mensen en afdelingen.”

Enerzijds betekent dit meer taken verdelen en anderzijds focus aanbrengen, zegt Debora, die sinds 2020 in het MT zit. “Je moet bepaalde processen professionaliseren. Als je dat goed wil doen, moet je ervoor zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek zitten en dat mensen goed op elkaar ingespeeld zijn. We staan voor dezelfde normen en waarden en hebben hetzelfde doel. We voelen ons het gelukkigst als we met onze eigen skills naar dat doel mogen toewerken.”

Dankzij TMA leerden Debora en haar collega’s elkaar goed kennen en begrijpen. “Wanneer zit je in elkaars energie of juist in elkaars ergernis? Om dat te ontdekken, moet je jezelf kwetsbaar durven opstellen, jezelf durven laten zien. Nu we dat hebben gedaan, kunnen we elkaar makkelijker vinden op zowel zakelijk als persoonlijk vlak. Door elkaar te respecteren in wie we zijn en wat we doen, bereiken we ook makkelijker met elkaar het hogere doel.”

Talenten (h)erkennen

Debora geeft aan dat iedereen beter weet ‘wanneer je even op je handen moet zitten’. “Zo ben ik doel- en resultaatgericht”, geeft ze als voorbeeld. “Ik roep al snel: we gaan het doen en wie pakt het dan op? Ik ben voor m’n gevoel duidelijk wanneer anderen niet concreet zijn. Een ander kan dit soms als aanvallend ervaren, weet ik nu. Daarmee houd ik meer rekening.” 
“Je ziet dingen die je eerst niet zag en (h)erkent ze als talenten”, vervolgt Debora. “Daardoor werken we efficiënter en effectiever samen en kunnen we in werving en selectie gerichter zoeken naar mensen die ons aanvullen. We leggen ook de analyses naast elkaar; van teams en van afdelingen die van elkaar afhankelijk zijn. Als je weet hoe je elkaar moet benaderen, groei je onbewust meer naar elkaar toe.”

Individuele belangen

Dat laatste geldt intern én extern. “We hebben andere organisaties al met TMA ‘besmet’”, zegt Debora. “Een van onze opdrachtgevers gebruikt het nu in de hele organisatie, een ander gaat ermee aan de slag.” Het komt de samenwerking alleen maar ten goede. “Als je lang en intensief samenwerkt, is het belangrijk dat je weet hoe iedereen in de wedstrijd staat. Er is een collectieve ambitie, maar er spelen ook individuele belangen. Als je allebei werkt met TMA weet je van elkaar waarom je doet wat je doet en kun je daarover een gesprek voeren. Zo kun je hard zijn op de inhoud en zacht op de relatie.”

Waar ben je naar op zoek?

Geen resultaten gevonden.